Investigación/ Research

Publicaciones / Publications:

En Revistas arbitradas por pares / In peer-reviewed journals:

·        Cabrera, J. M., M. Caffera y A. Cid (2021). "Modest and incomplete incentives may work: Pricing plastic bags in Uruguay," Journal of Environmental Economics and Management, Elsevier, vol. 110(C).

·        Caffera, M., C. Chávez, A. Ardente (2021). "The deterrence effect of linear versus convex fines: laboratory evidence," Journal of Applied Economics, vol. 24(1), pages 1-26, January.

·        Luengo, C., Caffera, M. & Chávez, C. (2020). Uncertain penalties and compliance: experimental evidence.  Environmental Economics and Policy Studies, vol. 22(2), pages 197-216.

·        Caffera, M., Dubra, J., & Figueroa, N. (2018). Mechanism design when players’ preferences and information coincide. Mathematical Social Sciences, 91, 56-61.

·        Balsa, A., M. Caffera y J. Bloomfield (2016). Exposures to Particulate Matter from the Eruptions of the Puyehue Volcano and Birth Outcomes in Montevideo, Uruguay. Environmental Health Perspectives, Volume 124, Issue 11, pages 1816 - 1822, 2016.

·        Caffera, M. and C. Chávez (2016) The Regulatory Choice of Non-compliance in the Lab: Effect on Quantities, Prices and Implications for the Design of a Cost-Effective Policy”, The B.E. Journal of Economic Analysis & Policy. ISSN (Online) 1935-1682, ISSN (Print) 2194-6108, DOI: 10.1515/bejeap-2014-0202, February 2016. Online Appendix

·        Caffera, M. and C. Chávez (2011). The Cost-Effective Choice of Policy Instruments to Cap Aggregate Emissions with Costly Enforcement, Environmental and Resource Economics: Volume 50, Issue 4 (2011), Pages 531-557.

(Resumen en castellano)

·         Caffera, M. (2010). "The use of economic instruments for pollution control in Latin America: lessons for future policy design", Environment and Development Economics, Volume 16, Special Issue 03 (CRITICAL ENVIRONMENTAL AND DEVELOPMENT ISSUES IN LATIN AMERICA):247-273.

En Revistas no arbitradas por pares / In not peer-reviewed journals:

·        Caffera, M. (2016). “Instrumentos Económicos para el Control de la Contaminación en América Latina: experiencia y perspectivas”, próxima publicación en Integración y Comercio, Banco Interamericano de Desarrollo.

·        Caffera, M. (2007). “Estimación de los beneficios de la disminución en el nivel de riesgo por exposición a plaguicidas en Uruguay”, Revista de Economía de FCEE, Universidad de Montevideo. Año 6.

·        Amarante, V. y M. Caffera. (2003). “Determinantes Económicos de la Formación de Asentamientos Irregulares”, Revista de Economía de FCEE, Universidad de Montevideo. Año 2.

·        Caffera, M. (2002). “Estados, Mercados, y Comunidades en la explotación de Recursos Naturales”, Ambios Cultura Ambiental, Marzo.

Capítulos en libros / Chapters in Books:

·        Caffera, M., C. Plottier y N. Durán (2013). “Producción agropecuaria y cambio climático. Oportunidades para reducir las emisiones en la ganadería uruguaya”, en Konrad Adenauer Stiftung, Economía, Sociedad y Medio Ambiente – El Desafío del Desarrollo Sostenible. Próxima publicación.

·        Caffera, M. (2010), “Estrategias para reducir o eliminar las barreras económicas asociadas al uso sostenible de servicios ecosistémicos”, en Manfred Steffen & Hugo Inda (editores), Bases Técnicas para el Manejo Integrado de la Laguna del Sauce y cuenca asociada.

·        Caffera, M., J. Da Cruz y D. Martino (2008): “Conclusiones, recomendaciones e instrumentos económicos, en GEO Uruguay 2008. Informe del estado del Ambiente. Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente.

Enviados a publicar / submitted:

·        Caffera, Vásquez, Rodríguez, Barrientos, Carrasco (2024). “The Implicit Market Price of Soil Erosion: An Estimation using a Hedonic Model with spatial spillovers”, revised and in the process of resubmission, Agricultural Economics

Online appendix

No publicados / Unpublished:

·         Achieving an Environmental Target with an Emissions Tax under Incomplete Enforcement , con Carlos Chavez (2007)

·        Imperfectly Enforceable Pollution Tax with Asymmetric Information, con John Stranlund (2007)

·         Getting Polluters to Tell the Truth, con Juan Dubra (2006)

·        Efectividad en el Control de los Efluentes Industriales en Montevideo, (2004)

·        The Implementation and Enforcement of Environmental Regulations in a Less Developed Market Economy: Evidence from Uruguay, Ph.D. Dissertation, Department of Resource Economics, University of Massachusetts – Amherst (2004)

·        Análisis Económico de la Política de Control de la Contaminación Hídrica de Origen Industrial en el Departamento de Montevideo (2002)